Anonymous

KEJOHANAN MEMANAH KARNIVAL PELAPIS SIRI 2 2010



Kejohanan Memanah Karnival Pelapis Negeri Siri 02/2010 diadakan di Insititut Perguruan Raja Melewar, Negeri Sembilan Darul Khusus pada 28 hingga 31 Oktober 2010. Sejumlah 120 medal dipertandingkan di kejohanan ini. Pasukan Pelapis Kebangsaan menduduki tangga pertama pungutan pingat dengan sejumlah 61 medal diikuti oleh Terengganu dengan 17 medal dan ketiga oleh pasukan Majlis Sukan Sekolah-sekolah Negeri Sembilan (MSSNS) dengan 15 medal. Walau bagaimanapun, 11 pasukan daripada 18 pasukan telha Berjaya memungut medal bagi pasukan masing-masing.

Penyertaan

Seramai 151 peserta terdiri daripada 51 peserta kategori 1; 27 lelaki dan 24 wanita, dan 100 peserta kategori 2; 70 lelaki dan 30 wanita tleha mengambil bahagian dalam kejohanan ini. Pasukan-pasukan yang mengambil bahagian dalam pertandingan ini adalah Johor, Kedah, Kelantan, Kuala Lumpur, Labuan, Melaka, Majlis Sukan Sekolah-sekolah Negeri Sembilan, Negeri Sembilan, Pahang, Pelapis Kebangsaan, Pelapis Serantau Johor & Pulau Pinang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.


Kategori I Lelaki Recurve

Kategori 1 menyaksikan skuad Pelapis Kebangsaan yang dibimbing oleh Othman Abdul Wahab menggungguli kategori ini. Haziq Kamaruddin dari Pelapis Kebangsaan mengakhiri di tempat pertama dalam Pusingan Fita dengan catatan markah 1310 (rekod baru) dengan keputusan jarak 90m; 311, 70m; 318, 50m; 335 (rekod baru), 30m; 346. Tempat kedua dan ketiga juga dari Pelapis Kebangsaan iaitu Muhammad Fareez Rosli (1275) dan Khairul Anuar Mohamad (1269). Selain itiu, rekod jarak 70 meter juga dipecahkan oleh Khairul Anuar dari Pelapis Kebangsaan dengan catatan baru 324 mata.

Acara berpasukan lelaki kategori 1 dimenangi oleh Pasukan Pelapis Kebangsaan A dengan catatan 3854 mata (rekod baru) yang diwakili oleh Haziq Kamaruddin, Fareez Rosli & Khairul Anuar. Di tempat kedua iaitu pasukan Pelapis Kebangsaan B dengan catatan 3661 mata yang diwakili oleh Firdaus Ishak, Faris Haziq & Syafiq Izzuddin dan tempat ketiga dimenangi oleh pasukan MSSNS dengan catatan 3251 yang diwakili oleh Rahimi Rezaf, Ariff Saufi & Aiman Hashim.

Dalam Olympic rounds, Khairul Anuar Mohamad dari Pelapis Kebangsaan telah memenangi acara ini dengan menewaskan Muhammad Firdaus juga dari Pelapis Kebangsaan  6 – 0. Manakala Atiq Bazli pula menewaskan Haziq Kamaruddin bagi penentuan tempat ketiga. Keempat-empat mereka adalah dari Pasukan Pelapis Kebangsaan.

Kategori I Wanita Recurve

Bagi acara kategori 1 wanita, Nurul Sayfiqah Hashim yang dibimbing oleh Bae Jae Kyung telah menjadi juara setiap jarak dan kesuluruhan cara wanita recurve kategori 1 dengan catatan 1265 (70m;302,60m;309,50m;315,30m;339). Syafiqah juga memperbaharui rekod pertandingan pada jarak 50 meter, 30 meter dan keseluruhan Single FITA. Tempat kedua juga dimenangi oleh pemanah dari Pelapis Kebangsaan iaitu Jessly Yeoh Ai Chia dengan catatan 1219 mata dan tempat ketiga dimenangi oleh Azuanis Abdullah dari Kelantan dengan catatan 1193 mata.

Acara berpasukan wanita kategori 1 dimenangi oleh Pasukan Pelapis Kebangsaan A dengan catatan 3506 mata yang diwakili oleh Syafiqah Hashim, Jessly Yeoh & Farah Wahida. Di tempat kedua iaitu pasukan Pelapis Serantau A dengan catatan 3279 mata yang diwakili oleh Siti Rashida, Nur Asyikin & Farah Amalina dan tempat ketiga dimenangi oleh pasukan Pelapis Serantau B dengan catatan 3254 yang diwakili oleh Sarah Aminah, Fatin Sabrina & Siti Robeah.

Bagi acara individu wanita recurve Olympic round dimenangi oleh Jessly Yeoh Ai Chia dari Pelapis Kebangsaan menewaskan Nurul Syafiqah Hashim 6 – 0. Bagi penentuan tempat ketiga, Hanannie Jea Sung Han dari Pelapis Serantau Pulau Pinang menewaskan Nurul Syazirah Asmi dari Kelantan 6 – 4.

Kategori II Lelaki Recurve

Bagi Acara keseluruhan Recurve Lelaki kategori II dimenangi oleh Lutfi Hadi Mohd Yusof dari Terengganu dengan catatan 1275 (rekod baru) dengan keputusan jarak Double 50m 599 mata (rekod baru) dan Double 30m 676 mata. Tempat kedua jatuh kepada Muhamad Zarif Safik Zolkepeli dari Terengganu dengan catatan 1247 mata dan tempat ketiga pemanah dari Selangor, Muhammad Imran Shah Shaharuddin, dengan catatan 1234 mata.

Acara berpasukan lelaki kategori II dimenangi oleh pasukan Terengganu A dengan catatan 3694 mata yang diwakili oleh Lutfi Hadi Mohd Yusof, Muhammad Zarif Safik Zolkepeli & Rasyid Ropa. Di tempat kedua dimenangi oleh pasukan Selangor B, diwakili oleh 3 adik beradik iaitu Imran Shah, Idris Shah & Ihsan Shah dengan catatan 3427 mata dan tempat ketiga dimenangi oleh pasukan Labuan A dengan catatan 3282 mata yang diwakili Norhasdi, Shahdan Murni & Shah Reymi.

Kategori II Wanita Recurve

Kategori individu recurve wanita kategori II menyaksikan pemanah tuan rumah, MSSNS, menguasai acara ini. Nur Izzatul Syafiqah Mohd Noriza dari MSSNS menjuari acara individu recurve wanita kategori II dengan catatan 1170 mata, tempat kedua dimenangi oleh pemanah dari Kedah, Nur Mursyida Ramli dengan catatan 1141 mata dan tempat ketiga jatuh kepada pemanah dari MSSNS, Huda Nor Hakim dengan catatan 1111 mata.

Bagi acara berpasukan recurve wanita kategori II dimenangi oleh pasukan MSSNS A yang diwakili oleh Nur Izzatul, Huda Hukum & Nurul Huda dengan catatan 3363 mata. Tempat kedua jatuh kepada pasukan Pulau Pinang A, diwakili oleh Meerosha Balakrisnan, Naseha Rusli & Hurunnain Jailani dengan catatan 2855 manakaal tempat ketiga jatuh kepada pasukan Negeri Sembilan A dengan catatan 2762 mata yang diwakili oleh Siti Nurmahatun, Hafizah Irdina & Mas Diana.

Subscribe to this Blog via Email :